Vakkotavare - Abisko 2005

I juli 2005 vandrade min kompis Sarah och jag längs Kungsleden från Vakkotavare till Abisko med en avstickare till Nallo. från början hade vi tänkt oss att gå från Singi till Hukejaure och vidare norrut i Norge och sedan gå via Unna Allalkas och Alesjaure till Abisko men vi ändrade oss under vandringen.

Dag för dag:
8 juli 2005
Vi, dvs. min vandringskompis Sarah och jag, lämnade värmen på Stockholms Central med tåget som avgick kl. 17:58. Vi åt middag i restaurangvagnen och sen gick vi till kupén och åt jordgubbar och drack mousserande vin.
9 juli 2005
Vi åt vår frukost i kupén och ca 40 min. försenade kom vi till Gällivare. Vi åkte sen buss i ca. 2½ timme till Vakkotavare, en fjällstuga som ligger vid en bilväg. Vi slappade i stugan, satt och såg ut över Langas och pratade om vår vandring som vi skulle starta i morgon.
10 juli 2005
Vandringen startade med en kraftig stigning upp genom björkskogen tills vi kom upp på kalfjället. Vi gick sen en fin sträcka på en högplatå för att sen komma ner i björkskogen på nytt när vi närmade oss Teusajaure. Stugvärden hämtade oss med motorbåt och tog oss över sjön. Vi badade bastu innan middagen och sen sågade och högg jag lite ved medan Sarah kliade alla sina myggbett.
11 juli 2005
Sarahs födelsedag. Mulet men uppehåll. Vandringen startade med ca en timme uppför. Vi lämnade post till stugvärden i Kaitumjaure och fortsatte sen mot Singi. Solen sken och allt hade varit perfekt om inte Sarah hade fått ont i fötterna. Hon kämpade dock på och efter ca 12 timmar kom vi till Singi.
12 juli 2005
Min födelsedag. Jag var inställd på att avbryta vandringen men Sarah sa att fötterna kändes bra så vi kunde fortsätta. Vi tog paus vid raststugan Kuoperjåkka. Jag föreslog att vi skulle skippa Norge och istället gå mot Sälka. Sarah nappade på förslaget och vi tog en lång paus vid stugväggen. Vi kom till Sälka ca 12:30. Vi åt lunch, vilade och sen njöt vi av den sköna bastun innan vi åt middag.
13 juli 2005
Vi tog en vilodag i Sälka. Det regnade och blåste. Gästerna som skulle ge sig av väntade i det längsta men vädret blev inte bättre. En engelsman som tältade kom in i stugan och höll på med sin utrustning nästan hela dan.
14 juli 2005
Det var bara +5 och duggregn när vi lämnade Sälka. På fjälltopparna låg det lite nysnö. Vid Readdajávri tappade vi bort stigen och gick på känn mot Nallo. Det hade regnat av till under hela dan så det var skönt att komma in i Nallostugan och få mat i magen.
15 juli 2005
Det var disigt och grått när vi lämnade Nallostugan. Stigen gick brant uppför, först gick vi på jord och sten och sen blev det mest is. Jag gjorde två ordentliga vurpor som Sarah skrattade åt. På nervägen mot Tjäktja var det mycket sten och ingen riktig stig att följa. Vi såg en renflock med ett hundratal djur när vi gick ner till stugan. Solen hade nu kommit fram och vi satt vid stugväggen och njöt och pratade med de andra gästerna.
16 juli 2005
Det kom några lätta regnskurar i början när vi med god fart gick mellan Tjäktjastugan och Alesjaure. Solen tittade fram och det var en fin vandring fram till Alesjaure. Vi åt lunch, vilade och sen var det dags för ett långt, skönt bastubad innan vi åt middag.
17 juli 2005
Strålande sol och ganska varmt när vi lämnade Alesjaure. Det var till och med så varmt att jag tog ett snabbdopp i Alisjávri vid en rast. Vi såg två älgar en bit från stigen. Sarah fick huvudvärk när vi gick utför Kieronbacken och när vi kom fram till Abiskojaure gick hon och la sig i ett mörkt rum. Hon piggnade dock till senare på kvällen.
18 juli 2005
Det var +16 med hög luftfuktighet när vi lämnade Abiskojaure vid 8-tiden. Vi kom till Abisko vid 12-tiden, betalade dagavgift och gick och duschade och bytte om innan vi åt lunch. Vi satt utanför turiststationen och njöt av det fina vädret och av att vi hade klarat ännu en fjällvandring. Något försenade lämnade vi Abisko med tåg.
19 juli 2005
Vi åt frukost i restaurangvagnen. Tåget kom i tid, dvs. kl. 11:15 till Stockholms Central.