Björkliden - Treriksröset 2006

I juli 2006 vandrade min kompis Sarah och jag från Björkliden till Treriksröset och sen vidare till Kilpisjärvi i Finland. En krävande vandring med långa dagsetapper, två etapper var 24 km och flera andra var strax under 20 km var. Vi hade tung packning när vi startade, Sarah bar ca 16 kg och jag ca 20 kg. Vi bodde huvudsakligen i norska fjällstugor. Dessa är obemannade och därför låsta. Man köper en nyckel från Norska Turistföreningen och nyckeln passar till alla stugor. Det fanns ingen proviant att köpa på hela sträckan så vi hade inhandlat all mat innan vi åkte hemifrån. Jag hade gjort ett misstag när jag läste busstidtabellerna för förbindelsen från Kilpisjärvi via Karesuvanto/Karesuando till Kiruna. Vi hade tänkt åka från Kilpisjärvi på morgonen, byta buss i Karesuvanto/Karesuando och sen vidare till Kiruna och tågen hem. Stugvärden i Pältsa påpekande att det endast var på söndagar som det fanns en möjlighet att ta sig med buss från Kilpisjärvi till Kiruna på samma dag. Vi stannade därför bara en natt i Pältsastugan och fick ta en övernattning i Karesuando.

Dag för dag:
7 juli 2006
Vi, dvs. min vandringskompis Sarah och jag, lämnade den 30 gradiga värmen på Stockholms Central med tåget som avgick kl 17:00.
8 juli 2006
Vi steg av tåget i Björkliden ca 12:30 efter 19 ˝ timmars tågresa. Vi följde först Rallarvägen och sen vidare mot Lappjordhytta. Det började regna och när vi kom till den lilla Pålnostugan valde vi att stanna där för natten.
9 juli 2006
Det var mycket uppför innan vi nådde riksgränsen mellan Sverige och Norge.Vi stannade vid gränsröset och tog några bilder innan vi fortsatte upp till Lappjordhytta dit vi kom vid lunchtid. Nyckeln som jag skaffat till de norska hyttorna passade!
10 juli 2006
Lämnade Lappjordhytta redan 06:45 eftersom dagens etapp var hela 24 km. Det var mycket uppför i början. Jag upptäckte att jag hade tappat min kamera och sprang tillbaka och som tur var hittade jag den på stigen. Vi gick över Altevassdammen och hittade en samling fritidshus men inte turisthyttan. Efter nära en timmes letande hittade vi den nybyggda turisthyttan.
11 juli 2006
Sarahs födelsedag. Vi åt frukost och sen lämnade vi Altevasshytta vid 9-tiden. Fick vända tillbaka för att hämta min vandringsstav som jag glömt. Vi vandrade i björkskog. Det var lite lerigt och ganska mycket mygg. Gaskahytta låg på en höjd, ganska långt från älven så vi valde att värma vatten i hyttan och bära ner det till älven när vi skulle tvätta oss och våra kläder.
12 juli 2006
Min födelsedag. Uppehåll men molnigt. Vi lämnade björkskogen och kom upp på kalfjället. Ganska stenigt till att börja med men sen blev det en fin vandring med lite solsken fram till Vuomahytta.
13 juli 2006
Det regnade en stund när vi gick utmed Anjavasselva. Vid lunchtid mötte vi tre tyskar, se första vi mött under vandringen. Vi korsade Divielva och tog en kort rast innan vi började stigningen upp mot Dividalshytta. Vi var trötta och varje gång vi kom upp på en höjd trodde vi att vi skulle se stugan. Till slut kom vi i alla fall fram. Enligt min karta är höjdskillnaden från Divielva till stugan nästan 200m så det var kanske inte så konstigt att det var ansträngande.
14 juli 2006
Vilodag. Vi åt frukost sent och sen pratade vi med några andra gäster i stugan. Jag gick en kort vandring utan packning medan Sarah vilade sig. Vi spelade kort en stund, Sarah vann.
15 juli 2006
Vi lämnade Dividalshytta kvart i sju på morgonen och började stigningen uppför. Passerade mellan fjällen Jerta och Unna Jiertás. Vi hade ett långt vad när vi skulle korsa Skáktárjohka. Sarah gillar inte att vada så jag försöker stödja henne. Mitt ute i älven tappade jag min ena sandal och hittade den inte. Våra ben och fötter var ganska kalla när vi tillslut kom över på andra sidan älven. Fortsatte sen till Dćrtahytta dit vi kom efter ca 13 timmars vandring.
16 juli 2006
Vi lämnade Dćrtahytta vid 7-tiden och påbörjade vandringen uppåt. Bitvis var det mycket sten och vi hittade inte var leden gick utan klättrade på stenarna. Passerade högsta punkten, 1033 möh och sen var det en lätt vandring utför till Rostahyttan men vi tappade bort leden i videsnåren och gjorde en liten omväg.
17 juli 2006
Det var mulet och regnade lätt när vi lämnade Rostahytta. Vandringen till Pältsa var mycket enkel och vi kom dit redan kl 13:40. Jag gillar att bada bastu, speciellt vedeldad bastu och kunde naturligtvis inte låta bli att bada bastu i Pältsastugan. Det var långt att bära vatten även här men det får man acceptera. Eftersom mina uppgifter om busstider inte stämde så blev vi tvungna att redan nästa dag gå vidare mot Kilpisjärvi.
18 juli 2006
Vi gick mot Treriksröset. Först gick vi genom björkskog och sen upp på kalfjället. Vi åt vår lunch vid Treriksröset och gick några varv tunt monumentet. Gick sedan till båten som tog oss till Kilpisjärvi. Vi fick ett rum på vandrarhemmet och på kvällen åt vi i restaurangen. Sarah kan trolla med den frystorkade maten men det var härligt att sitta och äta vanlig mat och ta en öl till maten.
19 juli 2006
Tog det lugnt på morgonen. Åt frukost i restaurangen och sedan tog vi bussen som avgick 13:30. Vi kom till Karesuvanto kl 15:15 och gick sen över bron till Sverige. Vi hittade vandrarhemmet och fick ett rum. Sarah åt lite på rummet men jag gick över till Finland för att äta middag.
Bussen till Kiruna avgick redan 06:30. Vi åt vår medhavda frukost på bussen. Vi anlände till Kiruna 09:30. Vi gick runt i några affärer och tittade och sen gick vi och åt pizza. Köpte en kortlek och spelade skitgubbe, Sarah vann åtta gånger innan jag lyckades vinna en gång. Tågen från Kiruna var ca en timme försenat. Vi åt middag på tåget och sen gick vi till vår kupé och pratade om vår vandring.
20 juli 2006
Åt frukost i restaurangvagnen. Gick tillbaka till vår kupé och läste en stund och därefter spelade vi kort. Kom till Stockholm C ca 12:45.